Hukuki Mücadele Derneği E-Bülten Sayı:2

HUKUKİ MÜCADELE DERNEĞİ 11 www. hmd . o r g . t r A raç sahiplerini en çok zora sokan ve zaman kaybı yaşatan durum hasar sonrası süreçtir. Kaza sonrası onarım sürecinde hak sahibi ve sigorta şirketi arasında karşımıza çıkan en büyük sorun ise araç onarımında kullanılan parçaların orijinal mi yoksa eşdeğer parça mı olaca- ğı konusunda yaşanılan anlaşmazlıklardır. Peki eşdeğer parça nedir ve ne zaman kullanılabilir? Eşdeğer (muadil) parça; bir motorlu aracın montajında kullanılan esas-orijinal parçaların de- ğiştirilmesi amacıyla üretilen, ilgili mevzuat çerçevesinde belirlenen deney, muayene metot- larına göre orijinal parçayla kıyaslanarak tespit edilen kriterlere uygunluğunun yetkili kuruluş- larca düzenlenen belgeler yolu ile belgelendirilmesi gereken parçalardır. Hasar maliyetlerini düşürmek için sigorta şirketleri tarafından tercih edilen parçalardır. Hazine Müsteşarlığı 2015 yılında Karayolları Trafik Kanunu Zorunlu Mali Mesuliyet (trafik) Sigortası Genel Şartlarında köklü değişiklikler gerçekleştirdi ve üç yaşından büyük hasar- lı araçların onarımında eşdeğer ve çıkma orijinal parça kullanımına imkan sağladı. Ancak, daha sonra Danıştay bu uygulamayı durdurarak tüm araçların onarımında onarılamayan par- çalar için orijinal parça kullanılması yönünde karar vermiştir. 20.03.2020 tarihinde yayımlanan Trafik Sigortası Genel Şartları ile 01.04.2020 tarihinden son- ra düzenlenen poliçeler kapsamında meydana gelen hasarlarda tüm araçlar için, hasar gören parçanın onarımı ; onarımı mümkün değilse , eşdeğer parça veya yeniden kullanılabilir parça ile değişimine ancak bu durum da mümkün değilse orijinali ile değiştirilmesine karar verildi. Kısaca özetlersek; 20.03.2020 tarihinde yayımlanan Trafik Sigortası Genel Şartları sonrası; 01.04.2020 tarihin- den önce düzenlenen trafik sigortası poliçeleri için, onarılamayan parçaların hasarlarının ori- jinal yedek parça fiyatları ile giderilmesi, 01.04.2020 tarihinden sonra düzenlenen trafik sigortası poliçelerini ilgilendiren hasarların giderilmesinde ise öncelikle parçanın onarımı, onarımı mümkün değilse eşdeğer veya çıkma parça kullanılması, bunlar mümkün değilse orijinali ile değiştirilmesi gerekmektedir. Bu durum ile beraber, hak sahibine , Hazine Müsteşarlığınca belirlenen ölçütleri karşılayan istediği serviste aracın onarımını yaptırma imkanı sağlanmıştır. Hak sahibi böyle bir yola başvurduğunda, servisi sigorta şirketine bildirecek, sigorta şirketi iki gün içinde hak sahibine yazılı olarak bilgi vermesi halinde, hasarda kullanılan yedek parçalara tedarikçi iskontosunu ve anlaşmalı servis onarım ücretini uygulayabilecektir. Sigorta şirketinin iki gün içinde yazılı bilgi vermemesi halinde, hak sahibi istediği yedek parça türü ile hasarını giderebilecektir. ARAÇ ONARIMLARINDA EŞ DEĞER PARÇA KULLANIMI Av. Elif Yılmaz Ermiş Hukuki Mücadele Derneği Yönetim Kurulu Üyesi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1