Hukuki Mücadele Derneği E-Bülten Sayı:2

HUKUKİ MÜCADELE DERNEĞİ 6 www. hmd . o r g . t r karşımıza çıkmaktadır. Diğer taraftan bireyin kişiliğini serbestçe geliştirmesi, kişiliğinin ko- runması ve özgür bireylerden oluşan bir toplum düzeninin oluşturulması, ancak bireyin kişisel verilerine ilişkin hakkının korunmasıyla mümkündür…” “…Unutulma hakkına gelince; unutulma hakkı ve bununla ilişkili olan gerektiği ölçüde ve en kısa süreliğine kişisel verilerin depolanması veya tutulması konuları, aslında kişisel verilerin korunması hakkının çatısını oluşturmaktadır. Her iki hakkın temelinde bireyin kişisel verileri üzerinde serbestçe tasarruf edebilmesini, geç- mişin engeline takılmaksızın geleceğe yönelik plan yapabilmesini, kişisel verilerin kişi aleyhine kullanılmasının engellenmesini sağlamak yatmaktadır. Unutulma hakkı ile geçmişinde kendi iradesi ile veya üçüncü kişinin neden olduğu bir olay nedeni ile kişinin geleceğinin olumsuz bir şekilde etkilenmesinin engellenmesi sağlanmaktadır. Bireyin geçmişinde yaşadığı olumsuz etkilerden kurtularak geleceğini şekillendirebilmesi bireyin yararına olduğu gibi toplumun kali- tesinin gelişmişlik seviyesinin yükselmesine etkisi de tartışılmazdır. Unutulma hakkı; üstün bir kamu yararı olmadığı sürece, dijital hafızada yer alan geçmişte yaşanılan olumsuz olayların bir süre sonra unutulmasını, başkalarının bilmesini istemediği kişisel verilerin silinmesini ve ya- yılmasının önlemesini isteme hakkı olarak ifade edilebilir.” şeklinde tanımlanmış ve unutulma hakkının çerçevesi çizilmiştir. Anılan Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararında da belirtildiği üzere, unutulma hakkı kişilere geçmişlerini kontrol etme, belirli konuların geçmişlerinden silinmesini ve hatırlanmamayı isteme hakkı sağlamakta; dolayısıyla kişiye ait her türlü bilgi, resim, video, ses kaydı, haber ve sair unsurların sosyal medya platformlarından, arama mo- torlarından ve diğer internet sitelerinden kaldırılarak yok edilmesinin talep edilmesine imkân tanımaktadır. Unutulma hakkından istifade ederek, rahatsız olunan verilerin silinmesini talep etmenin çeşitli adımları bulunmaktadır. Bu adımları belirleyen Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun 23.06.2020 tarihli ve 2020/481 sayılı kararına göre; arama motoru, sosyal medya platformu, haber sitesi ve benzeri sanal ortamlarda yer alan kişisel bilgilerinin kaldırılmasını talep eden kişiler öncelikle bu internet sitelerine başvuruda bulunacak, başvurularının yanıtsız kalması yahut olumsuz dönüş almaları halinde ise Kişisel Verileri Koruma Kuruluna başvurarak bah- se konu içeriklerin indeksten çıkarılmasını talep edebilecektir. Bu bağlamda unutulma hakkı kapsamında kişisel bilgilerinin internet ortamından kaldırılmasını talep eden kişilerin çok daha hızlı sonuç alması sağlanmıştır. Bununla birlikte, Kişisel Verileri Koruma Kurulu’na başvurmaksızın, adli makamlar aracılığıy- la yapılacak olan “içerik kaldırma” talebi ile rahatsız olunan ve özel hayat kapsamında değer- lendirilen verilerin silinmesi de mümkündür. 23.05.207 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren, 04.05.2007 tarih ve 5651 sayılı “ İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzen- lenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun” ile veri sahibi kişilerin, adli makamlar aracılığıyla içeriğin kaldırılması talebinde bulunabilmelerini mümkün kılmıştır. “İçeriğin yayından çıkarılması ve cevap hakkı” başlığı altında düzenlenen maddeye göre; “ (1) İçerik nedeniyle hakları ihlâl edildiğini iddia eden kişi, içerik sağlayıcısına, buna ulaşamaması halinde yer sağlayıcısına başvurarak kendisine ilişkin içeriğin yayından çıkarılmasını ve yayındaki kapsamından fazla olmamak üzere hazırladığı cevabı bir hafta sü- reyle internet ortamında yayımlanmasını isteyebilir. İçerik veya yer sağlayıcı kendisine ulaştığı tarihten itibaren iki gün içinde, talebi yerine getirir. Bu süre zarfında talep yerine getirilmediği

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1